شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

آشنایی با انواع چاپ روی هدایای تبلیغاتی

تولید کننده انواع هدایای تبلیغاتی

آشنایی با انواع چاپ روی هدایای تبلیغاتی

۹۰ بازديد

آشنایی با انواع چاپ روی هدایای تبلیغاتی

برای نتیجه گیری بهتر و میزان اثربخشی ماندگارتر و هر چه بیشتر جهت پیشنهاد هدایای تبلیغاتی، طراحی هدایای تبلیغاتی، و چاپ برند و لوگوی شرکت بر روی انواع هدایای تبلیغاتی ابتدا باید آشنایی بیشتری با انواع چاپ ، توانایی و امکانات و نقاط قوت و نیز محدودیتها و نقاط ضعف هر کدام از تکنیک های چاپی پیدا کنیم و آنها را بشناسیم .

بدیهی ست بدلیل تخصصی بودن هر یک از این تکنیک های چاپی بسیاری از مدیران و مسئولین تبلیغات زمینه ذهنی صحیحی از آنها نداشته و در موارد و مواقعی حتی سوءتفاهم هایی برایشان ایجاد گردد. بدین منظور سعی نموده ایم تا بصورتی هرچند خلاصه و ساده در مورد هر یک از تکنیک های چاپی که بیشتر در مورد هدایای تبلیغاتی کاربرد دارند به تفکیک توضیح دهیم و با استفاده از تصاویر و نمونه های انجام شده بر روی هدایای تبلیغاتی تصویر واضح و کاملی از آنها را برایتان روشن سازیم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

چاپ تامپون Tampon

 چاپ تامپو یا تامپون در گروه چاپ های گود قرار می گیرد. این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ می باشد.  واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح مورد نظر منتقل می کند. چاپ تامپو به دلیل آماده سازی  نسبتاً ارزان و همچنین ارزان بودن ماشین آلات نیمه اتوماتیک آن یکی از پر کاربردترین چاپ ها برای هدایای تبلیغاتی می باشد و برای بسیاری از کارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت چاپ روی هدایای تبلیغاتی را به شدت کاهش می دهد و یکی از ارزانترین تکنیکهای چاپ بر روی هدیه تبلیغاتی بشمار می آید.

 نمونه چاپ تامپو روی فلش و خودکار تبلیغاتیماشین چاپ تامپو

بزرگترین مزیت چاپ تامپو بدلیل استفاده از پد اسفنجی یا لاستیک سیلیکونی آن امکان چاپ بر روی سطوح محدب، شکل دار و غیر مسطح است سطوحی مانند خودکار تبلیغاتی ، فلاسک یا لیوان و نظایر آن حتی در برخی از موارد با استفاده از چاپ تامپو می توان درون و داخل حجمها را هم چاپ زد. ولی این چاپ بر خلاف چاپ سیلک محدودیت اندازه دارد یکی بدلیل کوچک بودن پد مخصوص آن و دیگری بدلیل آنکه وقتی طرحی مسطح را بر روی سطوح محدب قرار میدهیم اگر ابعاد و اندازه آن کمی بزرگ شود تصویر ما از حالت نرمال خارج و اصطلاحاً دفرمه میشود. بهترین اندازه برای چاپ تامپو برای سطوح محدب 4 سانت می باشد. البته طول کار می تواند تا 10 سانتیمتر ادامه بیابد.

پس از طراحی ، لازم است که از طرح مورد نظر فیلم تفکییکی تهیه شود برای این منظور طرح ما حتماً باید بصورت رنگ یکدست و بدون سایه روشن و ترام باشد اصطلاحاً باید تون پلات باشد.از فیلم های هر رنگ کلیشه فلزی یا فتو پلیمری تهیه می شود که البته نوع کلیشه فلزی فولادی به دلیل  مقاومت بالاتر در طی مراحل چاپ تامپو ، استفاده بیشتر دارد. اکنون از هر رنگ،یک کلیشه تهیه شده است که طرح تکرنگ در روی آن به شکل گود هستند. هر کلیشه را در محل از پیش تعیین شده در ماشین چاپ تامپو قرارمی دهند . در کنار هر رنگ کلیشه ، مخزن رنگ به علاوه غلطک و تیغه های مربوطه قرار گرفته است .غلطک رنگ ، از مخزن رنگ مربوطه به روی کلیشه کشیده می شود و درون گودی های کلیشه که همان نقش های مورد نظر است پر از رنگ می شود. یک تیغه رنگهای اضافه را از روی کلیشه جمع و پاک می کند . لاستیک سیلیکون  یا همان پد اسفنجی از بالا به روی کلیشه یا گراور فرود آمده و طرح  را به روی خود منتقل می کند ، سپس بطور اتوماتیک بالای سر موضوع قابل چاپ مثلاً خودکار تبلیغاتی ما که از قبل جایی برای فیکس و ثابت شدن آن درست کرده ایم قرار گرفته و به آرامی برسطح خودکار فرود می آید . بدین ترتیب نقش مورد نظر از روی گراور به روی بدنه خودکار تبلیغاتی ما منتقل می شود .در مورد رنگهای دیگر نیز به همین ترتیب عمل شده و کار نهایی ما به چاپ خواهد رسید . بدلیل محدودیت در دقت و نیز امکان جابجایی  خودکار در هر بار قرار دادن آن در جای مورد نظر امکان چاپ دو یا چند رنگ طرح بصورت دقیق در کنار هم مشکل و در برخی از موارد غیرممکن است و بهتر آنست که در چاپ تامپو از طرحهای تکرنگ یا حداکثر دو رنگ استفاده شود.

 روش چاپ تامپو

جهت مشاهده نمونه هدایای تبلیغاتی چاپ شده در شرکت هدایای تبلیغاتی ادگیفت توسط چاپ تامپو اینجا کلیک بفرمایید.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

چاپ سیلک Silk Screen

چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ اسکرین تکنیکی در چاپ است که بر اساس تکثیر بوسیله استنسیل یا شابلون طراحی شده است. در این روش از پارچه توری ظریفی که در قدیم پارچه ای ابریشمی بود برای ساخت کلیشه استفاده میشده و به همین دلیل به این نوع چاپ ، چاپ سیلک گفته می شود.

ابتدا از طرح مورد نظر تصویری سیاه و سفید بر روی کاغذ شفاف یا فیلم لیتوگرافی تهیه میشود و سپس آنرا بر روی تور ابریشمی که سطح آن با مواد ژلاتینی حساس به نور آغشته گشته و بر روی قالب یا چهار چوبی از جنس چوب یا فلز قرار می گیرد قرار می دهند و به آن نور  می تابانند. مواد حساس به نور واکنش شیمیایی نشان داده و سخت و مقاوم میشوند و قسمتهایی که نور نخورده براحتی شسته شده و از سطح پارچه یا کلیشه پاک میگردند بدین ترتیب قسمتهایی که باید رنگ از آنها عبور کنند پاک شده و رنگ از سوراخهای پارچه عبور کرده و بر روی سطح مورد نظر یا همان سطح چاپ می نشیند. این عمل را با استفاده از یک کاردک یا تیغه لاستیکی (اسکویی‌جی)  که با فشار دست یا دستگاه کنترل میشود انجام داده و مرکب غلیظ را بر سطح کلیشه یا پارچه می‌گسترانند ، بدین ترتیب رنگ از بخش‌های نفوذپذیر توری به سطح زیرین در زیر کلاف می‌رسد و نقش مورد نظر را می‌توان با رنگ‌های مختلف بر روی سطوح مسطح چاپ کرد.

چاپ سیلک بر روی هدایای تبلیغاتی

از چاپ سیلک میتوان برای چاپ روی هر سطح مسطح و با هر ابعادی استفاده کرد از جمله امکان چاپ بر روی انواع ساک های خرید و ساک های دستی پارچه ای، نایلکس و نایلون، سی دی، دفتر تلفن، سر رسید، آفتابگیر خودرو، تقویم دیواری، چرم، مقوا، آینه، شیشه، جعبه های مختلف از جنس کارتن، تابلوهای صنعتی، تابلوهای اطلاع رسانی، هدایای تبلیغاتی مثل ساعت و کیف و هر هدیه تبلیغاتی با سطح مسطح.

چاپ روی هدایا

با این وجود نباید از معایب این روش چاپ نیز غافل شد از جمله معایب و محدودیتهای این روش چاپ سرعت پایین، تکرنگ بودن مورد چاپی و عدم دقت کافی برای کنار هم قرار دادن رنگها در چاپهای مختلف می باشد و برای چاپ های چند رنگ حتما می بایست طرح به گونه ای اجرا شود تا رنگهای طرح از هم فاصله داشته و در صورت جابجایی هر رنگ در طرح مورد نظر ایراد و خدشه ای بوجود نیاید (در اصطلاح طرح باید بصورت تفکیکی باشد).

چاپ سیلک

چاپ سیلک می تواند به صورت دستی و نیز بصورت ماشینی و توسط دستگاه انجام پذیرد که در حالت ماشینی بالطبع سرعت و همچنین دقت کنار هم قرار گرفتن ، تنظیم و  همنشینی رنگها بسیار بالاتر خواهد بود ولی از روش ماشینی برای تیراژهای بالا و چاپ بر روی مواد با ارزش تر بایداستفاده کرد.

روش چاپ سیلک اولین بار در ژاپن انجام شد. در آن زمان پارچه های ابریشمی برای چاپ کاربرد داشت و به همین دلیل این روش به سیلک (به معنی ابریشم) معروف شد. این روش هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود زیرا هیچ روش چاپی نمی تواند به اندازه چاپ سیلک، مرکب را بر روی سطح منتقل کند و گاهی نیاز است تا چاپ با مقادیر زیادی از مرکب انجام شود و اصطلاحاَ تمامی سطح کار را پر کند در چنین حالتی چاپ سیلک جزء بهترین گزینه ها به شمار  می آید.

هدایای تبلیغاتی و چاپ روی آن

در تصویر زیر تمامی مراحل چاپ سیلک روی هدایای تبلیغاتی مانند تیشرت تبلیغاتی را بصورت ساده نمایش داده ایم.

جهت مشاهده نمونه هدایای تبلیغاتی چاپ شده در شرکت هدایای تبلیغاتی ادگیفت توسط چاپ سیلک اینجا کلیک بفرمایید.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

چاپ فلت بد Flatbed

شیوه چاپ و انجام کار در چاپ فلت بد flatbed printer دقیقا مانند یک پرینتر با ابعاد بزرگ است که هد پرینتر قابلیت تغییر ارتفاع را نیز دارد و همین توانایی امکان چاپ بر روی انواع و اقسام محصولات با سطوح تخت و مسطح مانند چوب، کاغذ و مقوا، فلز، شیشه ، پلاستیک، چرم، کاشی، پلکسی گلاس، سرامیک، سنگ، پارچه و انواع کالاها با جنس های مختلف مانند پاوربانک، خودکار، جاکلیدی چرمی و جاکلیدی فلزی، جاکارتی چرمی و فلزی، پایه تقویم رومیزی ، جلد سررسید، فلش مموری چرمی و فلزی و تقریبا تمامی انواع هدایای تبلیغاتی را میدهد. ولی هزینه این چاپ نسبت به چاپ تامپو و سیلک بدلیل تکنولوژی گرانتر و رنگ مخصوص و خاص گرانتر و بالاتر است.

flatbed Printer

مزیت بسیار مهم این چاپ نسبت به تامپو و سیلک امکان چاپ عکس و چاپ تمام رنگی و بدون محدودیت طرح و رنگ و فرم است که در بسیاری از موارد تاثیر گذاری و زیبایی تبلیغ و ارزش هدیه تبلیغاتی را صدچندان می نماید.

مزایای چاپ فلت بد روی هدایا و پکیج های تبلیغاتی :

  • قابلیت چاپ روی انواع جنس ها از مقوا گرفته تا چوب ، فلز ، سرامیک و …

  • توانایی چاپ بر روی اجسام سخت و نرم با ضخامت و ارتفاع متفاوت

  • امکان تحمل وزن  تا 4 کیلوگرم

  • امکان چاپ در اندازه و ابعاد تا حدود 30×40 سانتیمتر

  • توانایی چاپ یک ورق A3 در زمانی حدود 80 ثانیه

  • توانایی چاپ بر روی اجسام مدور که حداکثر اختلاف ارتفاع سطح مدور کمتر از 1 سانتی متر باشد

  • چاپ با کیفیت و پایدار با ماندگاری برای مدت طولانی

  • تفکیک رنگ برای دستیابی به بهترین کیفیت و کمترین تغییر رنگ چاپ نسبت به فایل اصلی

    چاپ فلت بد روی فلش مموری  چاپ روی فلش مموری چاپ فلت بد

جهت مشاهده نمونه هدایای تبلیغاتی چاپ شده در شرکت هدایای تبلیغاتی ادگیفت توسط چاپ فلت بد اینجا کلیک بفرمایید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

چاپ سابلیمیشن Sublimation

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

حک لیزر

 

جهت مشاهده نمونه هدایای تبلیغاتی حک شده در شرکت هدایای تبلیغاتی ادگیفت توسط حک لیزر اینجا کلیک بفرمایید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

گلدوزی

گلدوزی هنریست که توسط آن روی پارچه یا اجناس شبیه آن طرح های برجسته توسط نخ های ابریشمی ،نخهای اکریلیک و یا نخهای معمولی ایجاد میکنند.این طرح ها در ابتدا بیشتر شکلهای گوناگون گلها را در بر میگرفت ولی با پیشرفت هنر کم کم طرح های مختلف هم وارد این هنر شد و امروزه هر طرح نشانه و لوگویی را می توان براحتی و با دقت و کیفیت بالا بر روی پارچه ها گلدوزی کرد.

در حال حاضر از دستگاههای بسیار پیشرفته برای گلدوزی بر روی هدایای تبلیغاتی مانند تیشرت تبلیغاتی ، تولید کلاه تبلیغاتی کتان و فلامنت و کلاً کلاه های پارچه ای ، انواع لباس کار و لباس فرم ، پیشبند و کالاهای مختلف پارچه ای در تیراژ و مقیاس بالا استفاده میگردد این دستگاهها قابلیت گلدوزی همزمان چند کار را دارا هستند. از مزایای منحصر بفرد گلدوزی ماندگاری دائمی و همیشگی آنست و مادام که محصول و لباس تبلیغاتی یا لباس کار قابل استفاده باشد طرح و لوگوی گلدوزی شده نیز کارآیی خود را داراست.
 مزیت دیگر گلدوزی آنست که تعداد رنگ به کار رفته در آن تاثیری در هزینه آن ندارد برای برآورد قیمت هزینه گلدوزی میزان تراکم و یا اصطلاحاً میزان سوزن خور کار محاسبه می گردد.

ولی یکی از محدودیتهای این تکنیک آنست که بر روی کار دوخته شده و آماده نمیتوان گلدوزی انجام داد و همیشه در ابتدا قسمتی از کار برش شده و پس از انجام گلدوزی بر روی آن ادامه دوخت کار انجام میگردد. مزیت دیگر گلدوزی هزینه و قیمت تمام شده پایین آن است که برای کارهای تیراژ وتعداد بالا آنرا مقرون به صرفه می گرداند. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی  مطمئنا شاهد نوآوری های منحصر به فرد در انجام و ارائه این تکنیک خواهیم بود . در ذیل تصاویری از دستگاه گلدوزی کارگاه تولید و دوخت کلاه تبلیغاتی شرکت ادگیفت را ملاحظه می فرمایید.

گلدوزی گلدوزی

دستگاه گلدوزی دستگاه گلدوزی روی کلاه

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.